| Normatiivinen etiikka antaa meille ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. Nämä ohjeistukset näkyvät myös yhteiskuntafilosofiassa. Esim. Platonin etiikkaa ja yhteiskuntafilosofiaa on vaikea erottaa toisistaan. Oikeudenmukainen yhteiskunta edellyttää myös yksilöiltä oikeudenmukaisuutta. |
Kappaleen keskeisiä käsitteitä
Hyve-etiikka (Sokrates, Platon, Aristoteles) Teleologinen etiikka Essentialismi Velvollisuusetiikka (deontologia) Kantin etiikka Kategorinen imperatiivi Seurausetiikka Utilitarismi Hedonismi Prima facie-etiikka Jeremy Benthamin etiikka J. S. Millin etiikka Epikurolaisuus Naturalistinen virhepäätelmä Altruismi
Normatiivinen etiikka/ Hyve-etiikka
Sokrates (Janne Kurjen näkemys) Platon (Eero Salmenkiven näkemys) Alasdair MacIntyren aristotelinen etiikka (Petri Koikkalainen)
Normatiivinen etiikka/ Velvollisuusetiikka
Immanuel Kant (Toni Kanniston näkemys) Immanuel Kantin etiikka (Toni Kannisto) Kevään 2003 filosofian yo-koekysymyksenä oli Immanuel Kantin (1724-1804) kategorinen imperatiivi etiikassa.
Tässä on piste-ehdotus:
Kolme pistettä: osaa kategorisen imperatiivin ensimmäisen muotoilun ja tietää, että kyse on velvollisuusetiikasta (tahto eikä tunne).
Lisäpisteitä: humaniteettiperiaate (ihminen arvona sinänsä) ja sen liittyminen kategorisen imperatiivin ensimmäiseen muotoiluun.
Lisäpisteitä saa myös kategorisen imperatiivin sovelluksista ja kriittisestä tarkastelusta sovellusten tasolla. Samoin lisäpisteitä siitä, että pystyy vertailemaan kategorista imperatiivia muihin eettisiin näkemyksiin, esim. kymmeneen käskyyn tai utilitarismiin. Moraalin murtuminen natsi-Saksassa (Miika Hynninen) Jonathan Gloverin moraalihistorian klassikko ihmisyys (filosofian opiskelijan näkökulma tähän teokseen)
Normatiivinen etiikka /Utilitarismi (seurausetiikka)
Lisää utilitarismista (Arvi Pakaslahti) Bioutilitarismi (Simo Vehmas) Malin Grahn: Stoalaisuus |